V neděli 15. prosince 2024 vystartoval z pražského Hlavního nádraží první vlak nové železniční linky Baltic Express Českých drah. Namířil si to na pobřeží Baltského moře do polského města Gdynia. První spoj se však neobešel bez komplikací, když vyjel s dvacetiminutovým zpožděním. Mluvčí železnic Filip Medelský uvedl, že k tomu došlo z provozních důvodů, což může být způsobeno jak technickými problémy, tak personálním nedostatkem nebo složitou koordinací nového grafikonu.
Nová linka by měla výrazně zjednodušit cestování pro Čechy, kteří touží po výletech k moři. Česká republika sice nemá přímý přístup k moři, ale díky nové železniční dostavbě to již nebude takový problém. Baltic Express slibuje rychlé a pohodlné spojení k Baltskému moři, čímž se otvírají možnosti pro letní dovolené i krátké víkendové výlety. Naopak pro polské turisty se otevírá šance snadno se dostat do srdce Evropy a objevovat kouzlo českých památek a kulinářských specialit.
Linka je koncipována jako čtyřikrát denně v obou směrech a zastavuje v českých městech jako Kolín, Pardubice, Ústí nad Orlicí a Lichkov. Dále pokračuje na polská města Wrocław, Poznań a Gdańsk. Tato trasa umožní cestujícím kombinovat různé výlety a během jedné cesty navštívit několik významných měst plných historie a kultury. Navíc, díky rychlým spojům, cesta z Prahy do Vratislavi zabere méně než čtyři hodiny, což je srovnatelné s cestováním autem, ale podstatně pohodlnější a ekologičtější.
Jízdenky na tuto novou trasu začínají na ceně 400 korun do Vratislavi a přibližně 750 korun na polské pobřeží. Ceny byly stanoveny tak, aby byly dostupné pro široké spektrum cestujících a aby přilákaly co nejvíce zájemců. Konkurence na cestovatelském trhu je veliká, a tak České dráhy spolu s polským PKP Intercity věří, že atraktivní cenová politika podpoří využívání této nové linky.
Linka je provozována ve spolupráci s polským dopravcem PKP Intercity, což symbolizuje stále intenzivnější spolupráci mezi oběma zeměmi v oblasti dopravy. Tato kooperace by měla zajistit, že cesty budou vždy plynulé a bezproblémové, čímž se minimalizují případná zpoždění nebo nepříjemnosti pro cestující. Různé železniční společnosti v Evropě se snaží integrovat své služby, aby mohly nabídnout dopravu na vysoké úrovni a odpovídající požadavkům moderního cestování.
Současné spuštění Baltic Expressu koresponduje s uvedením nového jízdního řádu na českých železnicích. Ten přináší několik inovací, včetně zavedení ekologických vlaků na bateriový pohon v Moravskoslezském kraji. Tyto kroky směřují k modernizaci a zvýšení efektivity železničního systému v České republice, přičemž se dbá na snížení ekologické stopy dopravy.