Sto tisíc lidí v sobotu proměnilo okolí letiště v Mošnově v nekonečnou kolonu. Dny NATO v Ostravě, největší veřejná přehlídka bezpečnostních složek v Evropě, odstartovaly ve velkém – a společně s ohlušujícími průlety stíhaček dorazila i trpělivost řidičů. Policie i správa letiště od rána nabádaly, ať lidé vyjedou s velkým předstihem. Příjezdové cesty se plnily už před zahájením programu a místy se jelo krokem.
Na Leoši Janáčkovi se kvůli náporu zavedla speciální režimová opatření. Lidé s letenkou nebo potvrzením od cestovní kanceláře museli při příjezdu prokázat, že míří k odletu, aby se dostali přímo k terminálu. Zbytek návštěvníků byl směřován na vyhrazená parkoviště nebo k vlakům a kyvadlovým autobusům. Pořadatelé průběžně upravovali dopravní značení a řídili proudy chodců i aut tak, aby se areál nezaplnil jedním směrem.
Návštěvnost hned v úvodu potvrdila, proč se akce drží kalendáře evropských milovníků letectví a techniky na předních příčkách. Podle pořadatelů se na oba dny běžně dostaví přes 185 tisíc lidí. Letos k tomu mělo nakročeno už první den.
Pomyslnou „hlavní dráhu“ obsadily elitní akrobatické týmy. Po dvanácti letech se vrátil Turkish Stars s proudovými NF-5 Freedom Fighter a přivezl přesnou formaci i rychlé přemety, které zvedaly diváky ze židlí. Chorvatská Wings of Storm (Krila Oluje) na šesti turbovrtulových Pilatus PC-9M ukázala, že i bez nadzvukových strojů jde o precizní a dramatickou podívanou. A britští Red Arrows potvrdili status legendy se svými Hawk T1 – červená stopa z dýmovnic byla vidět daleko za areál.
Letový program doplnila velká jména současného vojenského nebe. Airbus A400M Atlas předvedl krátký vzlet a přistání těžkého transportu, tanker Airbus A330MRTT demonstroval roli létající čerpací stanice. Vystřídaly se Eurofighter Typhoon, francouzské Rafale a Mirage 2000-5, aby bylo jasné, co dnes patří do první ligy evropských letectev. Ze světa vrtulníků přilétly NH-90 i víceúčelový UH-60 Black Hawk, na ploše se objevily i menší typy včetně Dauphin a českého L-410.
Na zemi to nebylo o nic klidnější. Armáda České republiky, policie, celní správa i složky integrovaného záchranného systému stavěly na dynamických ukázkách. Přepad podezřelého vozidla, koordinace hasičů a záchranářů u simulované nehody, ukázky výstroje a výcviku – návštěvníci se mohli přiblížit technice i posádkám a zeptat se na detaily nasazení. Vedle toho běžely po celý den statické expozice, od obrněné techniky po speciály pro převoz materiálu a zdravotnické zásahy.
Speciálním partnerským státem byla letos Itálie. Představila průřez ozbrojenými silami i průmyslem, který se dlouhodobě propojuje s českými firmami v oblasti letectví, elektroniky a výcviku. Italské posádky vysvětlovaly postupy při zahraničních misích a přiblížily moderní výbavu, kterou alianční armády používají při společných cvičeních. Pro laiky šlo o srozumitelnou mapu toho, jak spolu evropské země v obraně reálně spolupracují.
Divácké tempo držely krátké pauzy a komentovaný program. Znát bylo, že pořadatelé sází na plynulé střídání dynamiky a klidnějších bloků, aby se lidé stíhali přesouvat mezi plochou, statikou a stánky. Rodiny s dětmi využívaly zázemí v bočních zónách, nadšenci do focení lovili průlety nad hlavou a zkušení návštěvníci si chránili uši sluchátky, když se rozburácely motory nadzvuků.
Co se dopravy týče, sobota byla zkouškou trpělivosti. Kolony se tvořily hlavně na příjezdech od Ostravy a ze směru od Příbora a Studénky, parkoviště se plnila v první polovině dne. Policie řídila kritické křižovatky a průběžně odkláněla auta, aby nezůstala stát na jedné trase. Kdo přijel vlakem na stanice Mošnov, Ostrava Airport nebo do Studénky, měl cestu jednodušší – posílené spoje a kyvadlové autobusy zvládaly tlak lépe než příjezd auty.
Pořadatelé zároveň otevřeli značené pěší trasy ze Studénky a Jistebníku, které využily stovky lidí. Přesuny pěšky vyšly časově podobně jako čekání v kolonách, navíc se vyhnuly hledání volného místa k parkování. Místo fungovalo v režimu jednosměrek pro pěší i auta, aby se minimalizovaly zácpy v nejužších místech.
Běžný letecký provoz na letišti běžel paralelně s akcí, ale s upravenou organizací. Pro cestující do pravidelných linek platila povinnost prokázat se letenkou nebo potvrzením od cestovky už při příjezdu do oblasti letiště. Vyhrazené koridory umožnily dostat se k odbavení bez nutnosti objíždět areál a prodírat se mezi návštěvníky.
Neděle bývá tradičně jen o málo slabší než sobota, takže kdo se chystá na druhý den, měl by počítat s podobným scénářem. Krátké zpoždění na přístupech dokáží proměnit desítky minut ve více než hodinu. Přitom platí, že vlak a kombinace s pěším přesunem vychází v náporu nejrychleji.
Záchranné složky byly na místě připravené na úrazy i indispozice z horka a davů. Rozmístěné zdravotnické týmy pomáhaly s drobnostmi a kontrolovaly, aby se netvořily shluky v únikových koridorech. Policie dohlížela na bezpečnost uvnitř areálu i na parkovištích, celníci a armáda zajišťovali zázemí pro ukázky a techniku.
Akce se koná bez přerušení od roku 2001 a vyrostla v symbol středoevropské spolupráce v obraně a bezpečnosti. Každoročně přijíždí přes dvacet států, letošní účast potvrdila šíři aliance i to, jak pestré schopnosti jednotlivé armády předvádějí společně na jednom místě. Velkou část publika tvoří rodiny a mladí lidé, kteří míří za technikou, ale i za příběhy lidí ve službě.
Navzdory náročné dopravě sobotní program běžel podle plánu a neděle slibuje dojet finále ve stejném tempu. Dny NATO si drží pověst akce, kde se evropské letectví a bezpečnostní složky ukazují v nejlepší formě – a kde se zároveň testuje, jak zvládnout masy lidí, kteří chtějí být u toho.