Když si vybavíte český film, málokdo zanechal tak hlubokou stopu jako Jiří Bartoška. Tenhle muž, kterému se dlouhá léta přezdívalo „prezident českého filmu“, by letos oslavil 78 let. Ale jeho hlas, charisma a herecký rukopis zůstávají s námi dál, ať už v klasických filmech, televizních seriálech nebo vzpomínkách lidí napříč generacemi.
Bartoška pocházel z Děčína, ale jeho jméno je dnes synonymem pro českou kinematografii i kulturu. Proslavil se na divadelních prknech, ale domov našel před objektivem filmové kamery. Ve snímku Všichni moji blízcí vtiskl postavě Samuela neuvěřitelnou citlivost, která mu nakonec vynesla prestižní cenu Český lev. Ve filmu Je třeba zabít Sekala ukázal drsnou polohu, zatímco komediální Teorie tygra ho představila v úplně jiném světle. Každý projekt, do kterého vstoupil, razantně ovlivnil jeho výslednou atmosféru.
Na české obrazovce se Bartoška zjevil v mnoha podobách. S hlavní rolí doktora Richarda Skalky v legendární Sanitce měl snad každého diváka v hrsti. Později se objevil i v seriálu Cirkus Humberto či v kriminálních Zločinech Velké Prahy. Jeho hlas i vzezření dokázaly vykouzlit napětí, humor i smutek.
Jen herectvím ale jeho kariéra rozhodně nekončila. Karlovy Vary byly desetiletí jeho srdcovou záležitostí. Když v roce 1994 stanul v čele Mezinárodního filmového festivalu, málokdo čekal, že z trochu zapomenuté přehlídky udělá akci, kterou si na mapě světa zatrhli i hollywoodští velikáni. Na červený koberec dorazili Leonardo DiCaprio, Robert Redford nebo třeba Scarlett Johansson, což v tehdejších podmínkách znělo skoro jako sci-fi.
Bartoška posunul festival z regionální úrovně mezi evropskou špičku a vnesl do něj noblesu i lehkost. Stačilo pár let a MFF KV byl symbolem letní filmové horečky, na kterou jste chtěli mít lístky stejně jako do divadla na jeho inscenace. S jeho šibalským úsměvem a v saku s motýlkem vznikaly slavné fotografie, které budou archiv festivalu zdobit ještě dlouhé roky.
Bartoškova filmografie, která čítá desítky filmů i seriálů, je pestrá. Počínaje retro tituly z osmdesátých let přes sametová devadesátá až po moderní projekty jako Teorie tygra či slovenský krimi seriál Za sklom. Výběrem rolí nikdy nenudil, vždy hledal výzvy, které potvrdily jeho pověst jako herce různých žánrů. Mezi jeho další slavné počiny patří třeba i Život a doba soudce A. K. nebo široká škála televizních filmů.
V české kultuře se jeho jméno natrvalo usídlilo jako symbol kvality, profesionality i lidskosti. Ostatně kdo by zapomněl na scény z Všichni moji blízcí nebo jeho klidný hlas z televizních rozhovorů? I když je už mezi námi jen jeho odkaz, filmy a festivaly s jeho podpisem poběží dál.