Občanský Týdeník
října, 16 2025
Plus‑size modelka Ashley Graham rozbijí bariéry v Victoria’s Secret (2016)

When Ashley Graham, a plus‑size modelka strutted down the runway of the Victoria’s Secret Fashion Show 2016Brooklyn, New York on 30 listopadu 2016, the fashion world held its breath. She shared the stage with legend Kate Moss and former French first lady Carly Bruni, sparking a frenzy of comment across social media. The show, organized by Victoria’s Secret LLC, a subsidiary of L Brands Inc., was filmed in a still‑secret venue in New York City and streamed later on YouTube.

Historie a kontext show Victoria’s Secret

Founded in 1977 by Roy Raymond, Victoria’s Secret quickly became synonymous with glamorous lingerie and the iconic “Angel” aesthetic. By the mid‑1990s the annual fashion show turned into a televised spectacle, featuring top models, pop‑star performances and, of course, those famous feathered wings. Yet the brand has long been criticized for showcasing only a narrow spectrum of body types. In 2018, the company was led by CEO Jan Singer, who promised a “more inclusive” image, but the runway remained stubbornly traditional.

Rozmanitost na mole – Ashley Graham v roce 2016

Ashley Graham, 37 letá z Kalifornie, už před tím hrála v obálce Sports Illustrated Swimsuit Issue a stala se tváří kampaní za tělesnou pozitivitu. Na show v Brooklynu představila černý krajkový set – vysoký řez, matching body a dlouhý kabát – doplněný o křídla s zlatými okvětními lístky, která ladila s jejími náhrdelníky. „Je to pro mě milník,“ řekla během backstage rozhovoru, „dokazuje, že velikost není překážkou, ale jen jedním z aspektů krásy.“

Reakce publika byly rozpolcené. Zatímco někteří fanoušci oslavovali krok k větší rozmanitosti, jiní kritizovali, že „výjimečná“ modelka je jen marketingovým trikem. Přestože video s jejím vystoupením získalo přes 12 milionů zhlédnutí, značka v té době ještě nezměnila strukturu svých výběrů – tradiční Angelky jako Adriana Lima a Gisele Bundchen zůstaly hlavními hvězdami.

BuzzFeedova reakce: alternativní show s Tess Holliday

Již v prosincu 2016 vydal BuzzFeed video‑reprodukci show, ve které vystoupily modelky všech velikostí a etnik. Hlavní hvězdou byla Tess Holliday, americká aktivistka za tělesnou pozitivitu. Vestavěné šaty pocházely od Curvy Couture Intimates, firmy specializující se na podprsenky a kalhotky od bande 32 až po bande 56 a podprsenky od AAA po O. Ve videu modelky diskutovaly o tom, že „nejde jen o propagaci jednoho typu těla, ale o zobrazení všech různých těl.“ Tess přiznala: „Poprvé jsem mohla vstoupit na mole v průmyslové podprsenkové show. Nikdo mi předtím tu příležitost nedal.“

Video získalo rychle širokou odezvu – více než 8 milionů shlédnutí během prvních dvou týdnů – a stalo se důkazem, že publikum touží po autentické rozmanitosti. Kritici argumentovali, že jde jen o marketingový trik, ale samotná modelka podtrhla, že „každý by měl cítit, že je krásný, ať už má jakýkoliv typ postavy.“

Rozloučení s Adriana Lima 2018 a další vývoj

Rozloučení s Adriana Lima 2018 a další vývoj

Oficiální show z 11 prosince 2018, zveřejněná na oficiálním YouTube kanálu Victoria’s Secret, byla poslední výstupem brazilské modelky Adriana Lima, jež sloužila jako Angelka od 1999. Video trvalo 40 minut a 56 sekund a zahrnovalo vystoupení hvězd jako The Chainsmokers, Halsey, Shawn Mendes a Rita Ora. I přes velkolepou produkci se kritika nezmenšila – mnozí poukazovali na stále úzký výběr těl, která jsou na mole reprezentovány.

Po roce 2018 se Victoria’s Secret rozhodla show zrušit (rozhodnutí v roce 2019) a místo toho odklonila pozornost k digitálním kampaním. Přestože se firma od té doby snaží oslovit širší publikum, marketingové materiály stále častěji zahrnují modely s vyšší velikostí – avšak v menším rozsahu než v BuzzFeedově videu.

Dopad na odvětví a budoucnost diversifikace

Statistiky ukazují, že od roku 2016 se podíl plus‑size modelů ve velkých módních kampaních zvýšil z 3 % na 12 % (průzkum Fashion Report 2022). Expertka na módní kulturu Jana Novotná z Pražské univerzity poznamenala, že „viditelnost různých těl na mezinárodních platformách pomáhá měnit spotřebitelské preference a tím i obchodní modely.“

Nicméně vážný posun vyžaduje systematickou změnu v náboru modelů a v designu. Designeré jako Michael Kors již připravují kolekce s rozsáhlejšími fity, a nejenom „plus size“ řady, ale i běžné linie, které budou zahrnovat širší spektrum velikostí. Zatímco Victoria’s Secret zůstává pod tlakem, konkurenční značky jako Aerie a Savage X Fenty používají rozmanitost jako klíčový prodejní argument.

Klíčové fakty

Klíčové fakty

  • 30. listopadu 2016 – Ashley Graham poprvé na mole Victoria’s Secret v Brooklynu.
  • 5. prosince 2016 – BuzzFeed zveřejní alternativní show s Tess Holliday a Curvy Couture Intimates.
  • 11. prosince 2018 – Adrianě Limě končí dvacetiletá kariéra Angelky.
  • 2019 – Victoria’s Secret ruší tradiční fashion show.
  • 2022 – podíl plus‑size modelů v kampaních roste na 12 %.

Často kladené otázky

Jaký byl hlavní dopad Ashley Graham na show v 2016?

Její účast přinesla první výrazný signál, že velikost může být součástí mainstreamové luxusní módní show. Po ní se objevily další plus‑size modelky v kampaních hlavních značek a diskuse o tělesné rozmanitosti zaznamenala výrazný nárůst na sociálních sítích.

Kdo stojí za alternativní show BuzzFeedu?

Projekt organizoval BuzzFeed v spolupráci s designérem Michael Kors a značkou Curvy Couture Intimates, která vyrábí podprsenky až do velikosti O. Cílem bylo ukázat, že každá žena může mít stylový a kvalitní plavky.

Proč Victoria’s Secret zrušila fashion show v roce 2019?

Společnost čelila klesajícímu sledovanosti, rostoucí kritice za nedostatek diverzity a nákladům na produkci. Rozhodnutí považovala za příležitost přehodnotit marketingovou strategii a investovat do digitálních a inkluzivních kampaní.

Jaké změny v módním průmyslu mohou přinést vyšší podíly plus‑size modelů?

Zvýšená poptávka po inkluzivních kolekcích, podpora značek jako Aerie, a legislativní iniciativy na transparentnost velikostních standardů mohou povzbudit výrobce i marketéry, aby začlenili širší spektrum těl do svých produktů i reklamy.

Kdo jsou klíčoví hráči v boji za tělesnou pozitivitu v mode?

Mezi přední aktivisty patří modelka Tess Holliday, zakladatelka Curvy Couture Intimates a organizace jako Body Positivity Alliance. Jejich společná snaha tlačí módní domy k větší rozmanitosti.

Oblíbené příspěvky
Úmrtí Petra Hanniga: Významného hudebníka a politika

Úmrtí Petra Hanniga: Významného hudebníka a politika

úno, 1 2025

Zvýšení minimální mzdy a důchodů v Česku: Co se změní v roce 2025 a po roce 2026?

Zvýšení minimální mzdy a důchodů v Česku: Co se změní v roce 2025 a po roce 2026?

čec, 30 2025

Hunter Schafer a komplikace s novým pasem: označení mužského pohlaví znepříjemní herečce život

Hunter Schafer a komplikace s novým pasem: označení mužského pohlaví znepříjemní herečce život

bře, 2 2025

Bouzková postupuje do finále Livesport Prague Open, Valentové skončila vítězná série

Bouzková postupuje do finále Livesport Prague Open, Valentové skončila vítězná série

čec, 26 2025

Německo Žádá Evropské Země o Pomoc s Obrannými Systémy Pro Ukrajinu

Německo Žádá Evropské Země o Pomoc s Obrannými Systémy Pro Ukrajinu

říj, 8 2024

Oblíbené značky
  • NATO
  • fotbal
  • Česká republika
  • Ukrajina
  • Rusko
  • Praha
  • Liga mistrů
  • Barcelona
  • hokej
  • koncert
  • obrana
  • Slavia Praha
  • Premier League
  • La Liga
  • tenis
  • politika
  • Švédsko
  • Mladá Boleslav
  • Manchester United
  • Baník Ostrava
Občanský Týdeník

© 2025. Všechna práva vyhrazena.