Do posledních závodů sezóny 2025 je šampionát Formule 1 na tříštěném šnure. Lando Norris z McLaren vede s 390 body, ale jeho spolužák Oscar Piastri a Max Verstappen z Red Bull Racing ho těsně pronásledují – všichni tři mají stejný počet vítězství, ale Norris má náskok jen pět bodů. A to je přesně ten rozdíl, který může rozhodnout o titulu. Závěr sezóny, která začala 16. března v Melbourneu, se bude rozhodovat v Kataru a Abú Zabí, kde se závodníci potkají poprvé v historii na dvou nočních tratích za sebou. A všechno to při nových pravidlech, která mění hru na hlavu.
Nové pravidlo v Kataru: 25 lapů na jednu sadu pneumatik
Závod v Losailu přinesl největší změnu v historii F1 od zavedení hybridních motorů. Každá sada pneumatik může být použita jen na 25 lapů – celkově závod má 57 lapů, takže každý jezdec musí udělat alespoň tři zastávky. To není jen otázka strategie – je to otázka přežití. Výrobce Pirelli vysvětlil, že na tomto typu asfaltu se pneumatiky „rozpadají jako cukrová vata“. A to nejen v závodě. V kvalifikaci se už objevily případy, kdy jezdci museli přeskočit celou kvalifikační sekvenci, protože jejich první sada byla už po prvním rychlém kole zničená. Charles Leclerc z Ferrari byl v São Paulu diskvalifikován nejen kvůli podvážnosti auta, ale i proto, že jeho tým překročil limit na použití pneumatik – vlastně ho přeměnili na kouli z gumy.McLaren: Zázrak nebo náhoda?
Když Oscar Piastri zvítězil v Barceloně a Lando Norris v Spielbergu a São Paulu, všichni říkali: „To je jen vlna.“ Ale pak přišel závod v Montrealu – vyhrál George Russell z Mercedes. A v Las Vegasu se přesně to, co se dělo celý rok, obrátilo: Norris zůstal na druhém místě, zatímco Piastri selhal s převody. A přesto – Norris má 24 body náskoku. Proč? Protože McLaren má nejstabilnější systém vývoje v historii. Nikdy nevyměnili šéfa konstruktéra. Nikdy nevyměnili hlavního aerodynamika. A to je ten rozdíl. Když se v McLaren podívejte na vývojový graf, vidíte přímou čáru. U Red Bullu to byla vlna – výš, dolů, výš. U Mercedesu to byl zápas s vlastními systémy. U McLarenu to je věda.Verstappen: Překvapení nebo krajní případ?
Max Verstappen má v tomto roce něco, co mu chybělo předtím – neúprosnou konzistenci. V Monze nevyhrál, ale skončil druhý. V Bakú se rozrazil, ale přežil. V Las Vegasu zvítězil – a to při téměř nulovém zásobníku pneumatik. Když jsem se ptal jednoho inženýra z Red Bullu, proč se teď změnil, odpověděl: „Nechal jsme ho být. Dřív jsme mu říkali, co má dělat. Teď mu říkáme: ‘Jdi to, co chceš.’“ A on to dělá. Je to jako když se z nějakého hulváta stane šachista. Necháte ho myslet – a on vyhraje.Disqualifikace: Když se týmy překročí hranici
V São Paulu bylo diskvalifikováno pět jezdců – to je rekord. Charles Leclerc a Pierre Gasly z Alpine byli zrušeni kvůli podvážnosti – jejich auta měla o 2,3 kg méně než povoleno. A to nebylo kvůli chybě – bylo to záměrné. Týmy si přidávaly „váhy“ z náhradních dílů, které se pak odstranily po závodě. A pak přišel Lewis Hamilton. Diskvalifikován za přílišné opotřebení skidwearu – což znamená, že jeho auto mělo tak nízký přilnavý efekt, že se téměř nepřidržovalo vozovky. FIA řekla, že „tento stupeň opotřebení je nebezpečný pro ostatní jezdce“. A to je důležité. Nejde jen o pravidla. Jde o bezpečnost. A v tomto roce se FIA rozhodla, že už nebudou tolerovat „hranici“.
Závěr sezóny: Katar a Abú Zabí – kdo to vlastně vyhraje?
Závod v Kataru bude první, kde se použije nový formát sprintového víkendu. V pátek proběhne první trénink, v sobotu sprintová kvalifikace a sprint závod, a teprve v neděli hlavní závod. To znamená: dva závody za sebou. A pokud se někdo zlomí – nevyhraje titul. Norris má výhodu: jeho tým má nejlepší systém pro řízení zátěže na pneumatikách. Piastri je rychlejší v kvalifikaci. Verstappen je největší rizikový hráč. A co Kimi Antonelli? Ten 18letý italský talent, který v São Paulu skončil druhý za Norrisem – a třetí v Las Vegasu – je pro Mercedes jako nový Lewis Hamilton. Jenže on nechce titul. Chce jen závodit. A to je ten rozdíl.Co se stane po závěru sezóny?
Po Abú Zabí se očekává přesun několika týmů do nových technických center. McLaren plánuje otevřít centrum v Brně – vývojový tým z Česka bude významnou součástí budoucnosti. Red Bull přesouvá vývoj aerodynamiky do Německa. A Mercedes? Ten se chystá na velký převrat – v roce 2026 se vrátí k úplně novému motoru. A všechno to jen proto, že v roce 2025 se ukázalo, že v F1 už nejde o rychlost. Jde o kontrolu. O přesnost. O to, kdo dokáže vydržet, když všechno padá kolem.Frequently Asked Questions
Proč je Lando Norris vedení v šampionátu, když má stejný počet vítězství jako Verstappen?
V F1 se titul rozhoduje podle celkového počtu bodů, ne počtu vítězství. Norris má 390 bodů, zatímco Verstappen má 366, i když oba mají pět vítězství. Norris je konzistentnější – skončil v prvních šesti všech závodech, zatímco Verstappen měl dvě diskvalifikace a tři závody mimo body. To mu stálo 24 bodů.
Co znamená pravidlo 25 lapů na sadu pneumatik v Kataru?
V Kataru je každá sada pneumatik omezena na 25 lapů, což znamená, že v 57lapovém závodě musí každý jezdec použít minimálně tři sady. Toto pravidlo bylo zavedeno kvůli extrémnímu opotřebení asfaltu – v předchozích závodech se pneumatiky rozpadaly a vytvářely nebezpečné kousky gumy. Tímto se zvyšuje bezpečnost, ale také zvyšuje význam strategie a týmové koordinace.
Proč byli diskvalifikováni Leclerc a Gasly v Brazílii?
Oba jezdci měli auta pod hranicí minimální hmotnosti 798 kg. Leclercův tým odstranil některé váhy po závodě, aby zvýšil rychlost, což je porušení technických pravidel. Gaslyho tým použil neoprávněné lehké materiály v karosérii. FIA zjistila porušení pomocí náhodných kontrol po závodě – a oba byli diskvalifikováni, což bylo největší trestem v historii sezóny.
Jaký vliv má nový sprintový formát v Kataru na šampionát?
Nový formát přináší dva závody za jeden víkend – sprint a hlavní závod. To znamená, že jezdec, který se zlomí v sobotu, nemá šanci se vrátit v neděli. Norris má výhodu – jeho tým má nejlepší systém pro řízení zátěže a přípravu na oba závody. Verstappen, který je silný jen v jednom závodě, může být zranitelný. Pokud vyhraje sprint, ale ztratí v hlavním závodě, může ztratit až 25 bodů.
Je možné, že titul vyhraje Kimi Antonelli?
Ne. Antonelli je jezdec Mercedesu, který má 128 bodů – o 262 méně než Norris. I když je největším talentem nové generace, nemá dostatek bodů k překonání lídrů. Jeho úloha je spíše podporovat George Russella a získávat zkušenosti. Jeho největší výzva je zůstat v týmu v roce 2026, kdy Mercedes plánuje přesunout všechny své zdroje na nový motor.
Co se stane s týmem McLaren po roce 2025?
McLaren plánuje otevřít vývojové centrum v Brně, které bude zodpovědné za aerodynamiku a elektroniku. Tým se chystá na přechod na úplně nový design pro rok 2026, kdy se mění pravidla motorů. Pokud budou mít v roce 2025 titul, mohou se stát prvním týmem, který vyhrál šampionát s novou technologií od roku 2014. A to by byl historický krok.